„Dorosły człowiek o tyle może być nauczycielem dziecka, o ile dziecko może być jego nauczycielem.”
R. Steiner
„Dorosły człowiek o tyle może być nauczycielem dziecka, o ile dziecko może być jego nauczycielem.”, R. Steiner, twórca pedagogiki waldorfskiej.
Steiner sformułował zasady swojej pedagogiki na przełomie XIX I XX wieku i zastosował je w szkole otwartej w 1919 roku w Stuttgarcie dla dzieci robotników, pracujących w zakładach tytoniowych Waldorf-Astoria, stąd wymienne nazwy pedagogiki: steinerowska/waldorfska.
Jakie elementy pedagogiki waldorfskiej wykorzystujemy głównie w naszym przedszkolu?
Prowadzimy zajęcia plastyczne takie jak modelowanie w glinie lub w pszczelim wosku, rysowanie i malowanie, co istotne bez narzucania dziecku określonego tematu. Wspieramy w ten sposób inteligencję i samodzielne myślenie, a także kreatywność, rozwój artystyczny i manualny dzieci.
Porozumienie bez przemocy to „to nasz naturalnie współodczuwający stan, jaki osiągamy, gdy przemoc ustąpiła już z naszego serca”, M. Rosenberg twórca PBP (ang. Nonviolent Communication, NVC).
Naszą komunikację opieramy na porozumieniu bez przemocy zwanym również „językiem serca”.
Jakie elementy PBP wykorzystujemy głównie w naszym przedszkolu?
„Rodzicielstwo bliskości to taki styl opieki, który wydobywa najlepsze zarówno z dziecka, jak i z jego rodziców”, W. i M. Sears, twórcy koncepcji rodzicielstwem bliskości.
Jakie elementy rodzicielstwa bliskości wykorzystujemy głównie w naszym przedszkolu?